תמיד חשוב לחסוך ולצרוך בחוכמה אך בעיקר בימים הקשים בהם כלכלת המשפחה הישראלית הממוצעת סופגת מהלומות קשות כל כך. אותן מהלומות נגרמות משתי סיבות: האחת, צרכנות לא נכונה ואי חשיבה על העתיד, והשנייה היא המיתון הכלכלי.
ניתן לשפר את כלכלת המשפחה בעזרת ייעוץ שנותן למשפחה טיפים חשובים לצרכנות נבונה וחיסכון לעתיד, כך שדבר לא אבוד ואפשר, לפעמים עם הרבה מאמץ, לצאת מהבוץ.
אם כן, ייעוץ בכלכלת המשפחה מתמקד בשני אפיקים: ההווה והעתיד, כלומר השימוש שלנו בכסף ברגע נתון ולתקופה הקרובה והדרכים לחסוך לשנים הבאות (ללימודים הגבוהים של הילדים, לעת זקנה וכדומה).
לפעמים נדמה כי אין שליטה מלאה על כלכלת המשפחה ומשק הבית. אין ספק שהחלטות הממשלה משפיעות עליה, אך בפועל לכל משפחה ממוצעת יש אפשרות לשנות את המצב האישי שלה.
ייעוץ בכלכלת המשפחה יכול להציג נקודות חשובות שבני המשפחה לא חשבו עליהן אך בדיעבד הן נראות ברורות מאליהן. קידום פיננסי למשפחות דן במעקב רצוף אחר חשבונות הבנק. הרבה אנשים מופתעים לראות כשהם רואים את מצב החשבון שלהם (מופתעים לרעה, כמובן) משום שהם לא עוקבים אחר ההוצאות וההכנסות. לא מספיק לעקוב אחר ההכנסות ויש לעקוב אחר כל הוצאה שמתבצעת דרך החשבון, לא משנה על מה ההוצאה.
לא רק חשבונות הבנק מפתיעים את המשפחה הישראלית הממוצעת אלא גם פירוט כרטיסי האשראי, ואם המשפחות לא שומרות את הקבלות של הקניות שהם ביצעו בכרטיסי האשראי שלהן, הן לא יוכלו לאמת את הנתונים.
קידום פיננסי למשפחות נוגע גם ביצירת חסכונות. יש אפיקי חסכונות שונים בבנקים וכל משפחה צריכה למצוא את האפיק המתאים לה. את ההפרשות החודשיות לחסכון יש לקבוע בהתאם להכנסות החודשיות, כדי למנוע מצב בו לא נשאר כסף באמצע החודש. בדרך כלל, מדובר בהפרשה של עד 10 אחוזים מסך ההכנסות.
בעזרת קידום פיננסי למשפחות יכולות משפחות להפוך לצרכניות נבונות יותר ואף בעלות נטייה להתמקחות, שיכול להשפיע במידה רבה על מחירי המוצרים שהן רוכשות.
כמה מילים לסיום: משק הבית הוא עסק, לכן, כמו כל עסק, ייעוץ כלכלי יעזור להגיע רחוק. ייעוץ בכלכלת המשפחה הוא לא רק למשפחות שנמצאות עמוק בבוץ, ואף עדיף שהן לא יחכו למצב כלכלי קשה שכזה. הדבר הנכון לעשות הוא לקבל את הייעוץ הטוב ביותר בכל רגע נתון כדי למנוע בעיות כלכליות.